söndag 26 september 2010

Det är kyligt här i natt, när Stockholm kysser mig på kinden.

Söndagförmiddag och jag sitter helt utmattad på mitt rum efter ett intensivt dygn i storstan, eller fjollträsk som min käre fader skulle ha sagt.
Trots ett tempo i hundraåttio så var det bannemig ett riktigt kalasdygn, allting i studiesyfte såklart.
Vi besökte en stor tygaffär i Sundbyberg, där utbildningen innebar ren och skär lyx, vi fick nämligen strosa runt på lagret, och dessutom handla till förmånliga priser. Både kjol- och byxtyg inhandlades så nu ska här sys!

Sedan bar det vidare till Nordiska museét för att titta på utställningen Makt och Mode. En spännande utställning, dom har en hemsida om nån är nyfiken på att se mer. http://www.modemakt.se/ är adressen, jajemän.
Sista obligatoriska stoppet på fredagen var fotografiska museét, där vi tittade på en utställning om modefotografering. Det var en rolig utställning, även om jag kan tycka att mycket av dagens modefoton kan vara, ja, fruktansvärt fula. Det är inte riktigt tilltalande med nån lättklädd brud som ligger och försöker se sådär sexig ut, insmetad i nån olja. (kanske raps eller oliv, vad vet jag? )
Näe, då tycker jag mycket bättre om de svart-vita eleganta bilderna från sådär 40-50tal. Tjusigt!

Fredagskvällen avslutades med en härlig indisk middag och senare en liten spännande tur genom stockholmskvällen för att hitta till vandrarhemmet, det gick fint till slut.

På lördagens schema stod främst Vintagemässan på Strand. Det fanns ungefär hur mycket som helst att se, men det var trångt som bara den, och man blev ganska snabbt trött. Något shoppande på mässan blev det inte, även om det fanns en hel del som lockade, men som snål-matilda faktiskt satte stopp för. En massa inspiration tog jag dock med mig hem, så nu är jag laddad till tusen för vintage-kollektionen som jag berättade om tidigare.

Lite strögande på Drottninggatan hann vi med innan tåget for hem mot Mora igen, och det var en ganska trött tjej som landade i kollektivet igår.
Några dygn i Stockholm klarar jag av, men mer än så är det faktiskt inte. Jag är nog helt enkelt ingen storstadstjej. Mora passar mig perfekt.

Jag bjuder på en bild från resan. Den blir på mig, eftersom jag inte vill hänga ut mina klasskompisar utan att fråga hur som helst. Och jag antar att alla ni som inte träffat mig på ett tag härmed kan känna sig lite trygga; jag ser nämligen exakt ligga galen ut som jag brukar.




















So Long/ Matilda den vilda

2 kommentarer:

  1. Åh vad det låter roligt! Fullspäckning av information som sedan kan bearbetas på det lite mer harmoniska stället på jorden, mora. tack för dina meddelanden och mail och sånt. Dem pepprar mina dagar!

    kram

    SvaraRadera
  2. åh! stockholm låter ju mysigt du, jag ska dit om bara någon vecka eller så (när än vecka 41 är..) ska bli kalaskul!
    saknar dig bra rejält du! men det är fint att du har det så bra. hoppas vi kan tajma en dejt eller så när vi är hemma samtidigt! läste något om att du vart hemma förra helgen? sånt måste meddelas! ha det finemang tjejen, PUSSOKRAM!

    SvaraRadera